Olej silnikowy tworzy warstwę izolującą ruchome części, jakie się obok siebie znajdują. W ten sposób ujmuje się prostolinijny kontakt, zużycie oraz tworzenie się ciepła, chroniąc silnik. To naturalnie dzięki należytego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w czasie styku z gorącą powierzchnią, wchłania część ciepła, aby przemieścić go w inne miejsce, na ogół do powietrza bądź jakiegoś typu odprowadnika.

W silnikach benzynowych, górnolotny pierścień kompresji ma prawo narazić olej silnikowy na gorączki rzędu 160 stopni Celsjusza. W silnikach wysokoprężnych, górny pierścień może wystawić silnik na temperatury ponad 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z lepszymi wskaźnikami lepkości mniej się osłabiają w dużych temperaturach. Należy zawsze zwracać uwagę na oznaczenie lepkości, jakie znajduje się na zapakowaniu każdego oleju silnikowego. Klasyfikacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe według 11 klas lepkości, 6 klas zimowych oraz 5 klas letnich. Istnieją także oleje całoroczne, które powinny jednak spełnić kryteria letnie oraz zimowe.

Przykrywając części metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu tuż przy obszernych temperaturach, chroniąc silnik przed korozją. Wolno dołożyć również do oleju inhibitory korozji. Dużo olejów silnikowych ma też akcesoria w postaci środków czyszczących i dyspergujących, żeby utrzymać silnik w czystości i zminimalizować tworzenie ciągle korzystających z oferty naszej firmy związków tłuszczowych – sprawdź elektromechanika pruszków. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób nieunikniony, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki są w stanie przenieść się w oleju, sprawiając pokaźniejszą erozję i zużycie ruchomych części. Właśnie żeby przefiltrować te cząsteczki istnieją filtry oleju. Pompa oleju, wyjście lub ewentualnie pompa zębata napędzana motorem pojazdu absorbuje się pompowaniem oleju przez filtr. Istnieją dwa rodzaje filtrów, o pełnym przepływie i rozdwojonym. Dodatki do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, ujmują korozyjny wpływ oleju na szczegóły ruchome w silniku. Akcesoria przeciwutleniające, mają na celu spowolnienie procesu starzenia się oleju.

Podobne publikacje: